بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

24 ذو القعدة 1446ھ 22 مئی 2025 ء

دارالافتاء

 

روایت:’’وُكِّل بِالمؤمنِ ملَكانِ يَكتبانِ عملَهُ‘‘ کی تحقیق


سوال

درج ذیل حدیث  کا سند کے اعتبار سے حکم کیا ہے؟ آیا اس میں بیان کیے گیے  مضمون کی دیگر   احادیث وآثار سے تائید ہوتی ہے یانہیں؟:

’’مومن کے انتقال کے بعد کراماًکاتبین اُس کی قبرپر تاقیامت کھڑے رہ کراللہ رب العزت کی تہلیل وتسبیح وتحمیدوتکبیرکرتے رہتے ہیں اور اُس کاثواب اُس مرد ِمومن کےلیےمختص ہوتارہتاہے، یہاں تک کہ اللہ تعالی اُسے بروزِ قیامت اٹھائے گا‘‘۔

حدیث کے الفاظ  درج ذیل ہیں:

"عَنْ أنسِ بنِ مالكٍ-رضي الله عنه-: وُكِّل بِالمؤمنِ ملَكانِ يَكتبانِ عملَهُ، فإذا قُبِضَ المؤمنُ قالا: سُبحانَك وبِحمدِك، وكَّلتَنا بِعبدِك نكتبُ عملَهُ، وقد قبضتَه، فَأْذَنْ لنا نَصعَدُ إلى السَّماءِ، فيقولُ تعالى: سمائِيْ مملُوءةٌ مِنْ مَلائِكتِيْ يُسبِّحونَنِيْ، قالُوا: فَأذَنْ لنا نقومُ في الأرضِ، فيقولُ: إنَّ أرضِيْ مملُوءةٌ مِنْ خَلْقِيْ، قال: فيقُولانِ: فأينَ نقومُ؟ قال سُبحانَهُ: قُوما على قبرِ عبدِيْ فكبِّرانِيْ واحمَدانِيْ وسبِّحانِيْ وهلِّلانِيْ، واكتُبا ذلك لِعبدِيْ حتّى أبعثَهُ مِنْ قبرِهِ".

(ابنُ عدي (٣٦٥ هـ)، الكامل في الضّعفاء ٦/٤٤٥ • منكر • أخرجه أبو بكر الشافعي في "الغيلانيات" (٨٤٦)، وابنُ عدي في "الكامل في الضّعفاء" (٥/٢٥٣) واللفظُ له، وأبو الشيخ في "العظمة(٥٠٣) .ھذا ماظھرلی وھو الحقّ، والعلم عند اللہ وعلمه جل مجدُه أتمّ وأحكم)

جواب

سوال میں حضرت انس  بن مالک رضی اللہ عنہ  کی  جو روایت ذکر کرکے اُس کی اسنادی حیثیت کے متعلق دریافت کیا گیا ہے، مذکور ہ روایت   حافظ ابن ِ جوزی رحمہ اللہ  نے"الموضوعات"میں  تین طرق( حضرت ابوبکر، حضرت انس اور  حضرت ابو سعید  رضی اللہ عنہم )  سے ذکر کی ہے اور اس پر موضوع (من گھڑت) ہونے کا حکم لگایاہے،  حافظ سیوطی رحمہ اللہ نے "اللآلي المصنوعة"میں حافظ ابنِ جوزی رحمہ اللہ  کے بیان کردہ مذکورہ حکم پر تعقب کیا ہے اور اس روایت کے ہم معنی دیگر شواہد ذکر کیے ہیں، جن سے معلوم ہوتا ہے کہ حافظ سیوطی رحمہ اللہ،   مذکورہ روایت  میں بیان کردہ مضمون کو ثابت سمجھ رہے ہیں اور اس حیثیت سے اسے قابلِ بیان سمجھ رہے ہیں ، لہذا   اسے   روایت کی حیثیت سے تو بیان نہیں  کیا جاسکتا، البتہ اس میں بیان کردہ  مضمون(یعنی مومن کے انتقال کے بعد کراماًکاتبین اُس کی قبرپر تاقیامت کھڑے رہ کراللہ رب العزت کی تہلیل وتسبیح وتحمیدوتکبیرکرتے رہنا) چوں  کہ دیگر شواہد  کی بنیاد پر ثابت ہے ،اس لیے اس مضمون کو بیان کرنے کی گنجائش ہوگی۔

"لوامع الأنوار البهية للسفاریني"میں ہے:

"وقَدْ أوردَه الحافِظُ ابنُ الجوزِيِّ فِيْ كتابِه "الموضوعاتُ" بِطُرُقِه الثّلاثةِ، وحكمَ عَلَيْهِ بِالوضعِ، وتعقَّبه جلالُ الدّينِ السُّيوطِيُّ بِما حاصِلُه: أنّ الحديثَ قَدْ أخرجَه البيهقِيُّ فِيْ كتابِه "شُعبُ الإيمانِ"، وقالَ: فِيْهِ ابنُ مطرٍ ليسَ بِالقوِيِّ. ثُم إنّه لَمْ ينفرِدْ بِه، فَقَدْ تابعَه عنْ ثابتٍ البُنانِيِّ حمادٌ، وأخرجَه أيضاً البيهقِيُّ ...  وأخرجَه ابنُ أبِي الدُّنيا فِيْ ذكرِ الموتِ، قالَ الحافِظُ البيهقِيُّ: ولَهُ شاهدٌ آخرُ عنْ أنسٍ، ثُمّ رَوى بِإِسنادينِ عَنْهُ نحوَه مرفوعاً".

(لوامع الأنوار البهية، 1/453، ط: مؤسسة الخافقين- دمشق)

"البحور الزاخرة في علوم الآخرة للسفاريني"میں ہے:

"ذكر ابنُ الجوزيِّ -رحمه الله- طُرُقَه الثّلاثةُ الّتِيْ عنْ أبِيْ سعيدٍ وأبِيْ بكرٍ وأنسٍ-رضي الله عنهم-، وحكمَ عَلَيْهِ بِالوضعِ، فَليُحْفَظْ، وتعقّبه الجلالُ السّيوطِيُّ بِأنّه ليسَ بِموضوعٍ، بَلْ ظاهِرُ كلامِه يُشْعِرُ بِأنّه حسنٌ كَما يفهمُه مَنْ لَهُ إِمعانٌ، واللهُ أعلمُ".

(البحور الزاخرة، 1/421، ط: دار العاصمة للنشر والتوزيع- الرياض)

مزید تفصیل کے لیے ملاحظہ ہو:

1-الموضوعات لابن الجوزي، كتاب ذكر الموت، باب ما يصنع الملكان بعد موت المؤمن، ج:3، ص:228-229، ط: المكتبة السلفية - المدينة المنورة.

2-اللآلي المصنوعة للسيوطي، ج:2، ص:359-360، ط: دار الكتب العلمية-بيروت.

3-تنزيه الشريعة المرفوعة، كتاب الموت والقبور، الفصل الثاني، ج:2، ص: 370-371، رقم:23، ط: دار الكتب العلمية- بيروت.

فقط والله أعلم


فتوی نمبر : 144507101927

دارالافتاء : جامعہ علوم اسلامیہ علامہ محمد یوسف بنوری ٹاؤن



تلاش

سوال پوچھیں

اگر آپ کا مطلوبہ سوال موجود نہیں تو اپنا سوال پوچھنے کے لیے نیچے کلک کریں، سوال بھیجنے کے بعد جواب کا انتظار کریں۔ سوالات کی کثرت کی وجہ سے کبھی جواب دینے میں پندرہ بیس دن کا وقت بھی لگ جاتا ہے۔

سوال پوچھیں