
اگر کوئی شخص حالتِ احرام میں ایسی ادویات استعمال کرے جو مشروبات کی صورت میں ہوں، مثلاً کھانسی کا شربت یا کیلسی وغیرہ تو اس کا کیا حکم ہے؟
واضح رہے کہ حالتِ احرام میں صرف حقیقی خوشبو استعمال کرنا ممنوع ہے، جبکہ ایسی ادویات یا مشروبات جن میں ذائقہ کے لیے صرف فلیور یا ایسنس شامل ہو، وہ اس حکم میں داخل نہیں ہے۔
لہٰذا صورتِ مسئولہ میں کھانسی کا سیرپ،کیلسی وغیرہ استعمال کرنے سے محرم پر کوئی کفارہ (دم یا صدقہ) لازم نہیں ہوگا، کیوں کہ ان میں حقیقی خوشبو نہیں ہوتی۔
فتاوی ہندیہ میں ہے:
"الطيب كل شيء له رائحة مستلذة ويعده العقلاء طيبا كذا في السراج الوهاج قال أصحابنا الأشياء التي تستعمل في البدن على ثلاثة أنواع نوع هو طيب محض معد للتطيب به كالمسك والكافور والعنبر وغير ذلك تجب به الكفارة على أي وجه استعمل حتى قالوا الوادي عينه بطيب تجب عليه الكفارة ونوع ليس بطيب بنفسه ولا فيه معنى الطيب ولا يصير طيبا بوجه ما كالشحم فسواء أكل أو دهن أو جعل في شقاق الرجل لا تجب الكفارة ونوع ليس بطيب بنفسه ولكنه أصل للطيب يستعمل على وجه التطيب ويستعمل على وجه الدواء كالزيت والشيرج ويعتبر فيه الاستعمال فإن استعمل استعمال الأدهان في البدن يعطى له حكم الطيب، وإن استعمل في مأكول أو شقاق رجل لا يعطى له حكم الطيب كذا في البدائع."
(كتاب المناسك، الباب الثامن في الجنايات، الفصل الأول فيما يجب بالتطيب والتدهن، ج:1، ص:240، ط:دار الفكر)
حاشیة الطحطاوی علی مراقی الفلاح میں ہے:
"والطيب كل جسم له رائحة طيبة مستلذة ويتخذ منه الطيب كالمسك والكافور والعنبر والعود والغالية."
(كتاب الحج، باب الجنايات، ص:742، ط:دار الكتب العلمية)
فتاوی شامی میں ہے:
"(الواجب دم على محرم بالغ)....(إن طيب عضوا) كاملا....(أو ادهن بزيت أو حل) بفتح المهملة الشيرج (ولو) كانا (خالصين) لأنهما أصل الطيب، بخلاف بقية الأدهان (فلو أكله) أو استعطه (أو داوى به) جراحه أو (شقوق رجليه أو أقطر في أذنيه لا يجب دم ولا صدقة) اتفاقا (بخلاف المسك والعنبر والغالية والكافور ونحوها) مما هو طيب بنفسه (فإنه يلزمه الجزاء بالاستعمال) ولو (على وجه التداوي) ولو جعله في طعام قد طبخ فلا شيء فيه وإن لم يطبخ وكان مغلوبا كره أكله كشم طيب وتفاح.
(قوله فلو أكله) أي دهن الزيت أو الحل، وأفرد الضمير لمكان أو هذا تفريع على مفهوم قوله ادهن (قوله أو استعطه) أي استنشقه بأنفه (قوله اتفاقا) لأنه ليس بطيب من كل وجه، فإذا لم يستعمل على وجه التطيب لم يظهر حكم الطيب فيه (قوله ولو على وجه التداوي) لكنه يتخير بين الدم والصوم والإطعام على ما سيأتي نهر (قوله ولو جعله) أي الطيب في طعام إلخ."
(كتاب الحج، باب الجنايات فى الحج، ج:2، ص:543، 544، 546، ط:سعيد)
عمدۃ الفقہ میں ہے:
”خوشبو ہر وہ چیز ہے جس سے اچھی بو آتی ہو، اس کو خوشبو کے طور پر استعمال کیا جاتا ہو، اس سے خوشبو تیار کی جاتی ہو اور اہلِ عقل اس کو خوشبو شمار کرتے ہوں جیسا کہ مشک، کافور، عنبر، عود، غالیہ الخ“
(کتاب الحج، جنایات، ج:4، ص: 474، ط:زوار اکیڈمی پبلی کیشنز)
معلم الحجاج میں ہے:
" مسئلہ ٢٤: پینے کی چیز میں مثلاً چائے، قہوہ وغیرہ میں خوشبو ملائی ، تو اگر خوشبو غالب ہے تو دم ہے اور اگر مغلوب ہے تو صدقہ ہے، لیکن اگر کئی مرتبہ پیا تو دم واجب ہوگا اور پینے کی چیز میں خوشبو ملا کر پکانے کی وجہ سے کچھ فرق نہیں آتا، پینے کی چیز میں خوشبو ڈال کر خواہ پکایا جائے یا نہ پکایا جائے ، بہر صورت جزا ہے۔"
( جنایات یعنی ممنوعات احرام و حرم اور ان کی جزا، ص ٢١٢، ط: گابا سنز)
فقط واللہ اعلم
فتویٰ نمبر : 144703101475
دارالافتاء : جامعہ علوم اسلامیہ علامہ محمد یوسف بنوری ٹاؤن